mandag den 23. maj 2016

Forord til katalog afvist

Det hører til sjældenhederne, at jeg får en bestilt tekst afvist, men for nyligt blev jeg spurgt, om jeg havde lyst og tid til at skrive et forord til kataloget beregnet for arrangementet Åbne Atelierdøre, som løber af stablen i Silkeborg og omegn i august. 

Det ville jeg gerne, og jeg forfattede derefter en tekst, som tager et lettere kritisk blik på Silkeborg Kommunes kunst- og kulturpolitik med afsæt i lukningen af det fine udstillingssted Kulturspinderiet for nogle år siden. 

Det blev imidlertid for meget for bestyrelsen for Åbne Atelierdøre, der kalder mit forord for "et heftigt angreb på kommunen". Samtidigt bliver det tilkendegivet, at ingen i bestyrelsen sådan set er uenig med mig i mine betragtninger. Ikke desto mindre valgte man at afvise mit forord. 

Bestyrelsen for organisationen må naturligvis agere, som man finder det rimeligt, men det pudsige er, at man havde henvendt sig til mig med henblik på at få lidt mere "kant" på forordet, end sidste års skribent - formanden for Kulturudvalget i Silkeborg - var i stand til at levere.

Da jeg har investeret energi og engagement i den nævnte tekst, har jeg dog ikke tænkt mig blot at arkivere den i kassen for glemte sager... Den kan læses HER>