torsdag den 19. maj 2016

Julsø

Dette er en af de største af søerne omkring Silkeborg. Man skal vel til Mossø, som dog ligger et stykke derfra, hvis man vil finde en sø i området, der er større? 

Den har jeg dog valgt ikke at beskæftige mig med, da jeg udelukkende interesserer mig for søer, som ligger i gå- eller cykelafstand fra min bopæl. 

Så kan den onde iagttager naturligvis påstå, at f.eks. Mossø - og Bølling Sø samt Salten Langsø - er steder, man sagtens kan nå på cykel; men i forvejen er der søer nok at tage af, og jeg har dog også haft fokus på nogle søer, som måske ikke er så kendte i omegnen. 

Med hensyn til Julsø har jeg valgt en vinkel, hvor man ikke kan se Himmelbjerget med det karakteristiske tårn på toppen - og da udgangspunktet for maleriet var en årstid, hvor hjuldamperen Hjejlen ikke var i spil, undgik jeg behændigt også dette fartøj. Det kunne såmænd være vanskeligt nok i højsæsonen for Hjejlesejlads.

Maleriet herover måler 114 x 146 cm. og er naturligvis udført i olie på lærred.