"Jeg
mener, det er en fejl, når sådanne kunstnere trækker deres arbejder tilbage, som
Christo netop har gjort. Sådanne tiltag har ingen effekt på Trump. Hvad der
bliver skabt af kunst - eller hvad der trækkes tilbage, vil hverken Trump eller
hans stab sandsynligvis lægge mærke til. Tabet af et projekt som Christo's vil
tværtimod være mærkbart blandt yngre kunstnere, som kunne blive inspireret af det,
samt det kunne virke som en støtte til Trumps dissidenter"
Sådan
skriver Jonathan Jones i The Guardian som kommentar til, at den
bulgarsk-amerikanske kunstner Christo (billedet) har tilbagetrukket et projekt, der skulle
overdække en stor strækning af Arkansas-floden i den amerikanske stat Colorado.
'Over The River' er blevet aflyst som en protest mod amerikanernes valg af
Donald Trump som præsident.
Christo har ellers, sammen med sin nu afdøde
hustru, lavet spektakulære projekter over hele verden. Blandt andet lod han,
efter Berlinmurens fald, Rigsdagsbygningen i Berlin indpakke i stof, og dette
er blot ét af mange projekter, han har lagt navn til.
Blandt kunstnere oplever
man desværre en trend, der går ud på at aflyse udstillinger eller åbninger, som
man for nyligt oplevede det, da to kunstnere lod åbningen af en udstilling i
Kunsthal Aarhus annullere på dagen, da Trump blev taget i ed som USA's
præsident.
Jeg er enig med Jonathan Jones i, at man ikke skal lade Trump være
afgørende for, om man skal lave kunstudstillinger eller i det hele taget
tildele præsidenten den kulturelle betydning, en aflysning signalerer.