'Bacon, Freud and the London Painters': Paula Rego, 'The Betrthal: Lessons: The Shipwreck, after 'Mariage a la Mode' by Hogarth'. 1999.
"Men det hele hænger sammen. Dels fordi disse kunstnere var venner, elskere, elever og undervisere på kryds og tværs, dels fordi de deler en verdensanskuelse, der stadig er aktuel i dag. Og ikke mindst fordi, der hele vejen rundt, er tale om mesterværker, der ikke forlader hverken nethinde, hjerne eller hjerte med det samme"
Anmelder på dagbladet Politiken Trine Ross og jeg er i hver vores anmeldelse på bølgelængde, når det drejer sig om, hvor mange hjerter og stjerner, som skal tildeles udstillingen 'Bacon, Freud and the London Painters' på ARoS i Aarhus.
De to anmeldelser blev lanceret i Politiken og Jyllands-Posten samme dag, og i det hele taget udgør temaet omkring "Londonskolen", som er en fælles betegnelse af de ti malere, som optræder på udstillingen, en tilsyneladende eviggyldig tematik, i hvert fald når det går ud på det kropslige og nøgenheden, som der er meget af på udstillingen. Så er de kropsforskrækkede advaret!
Udstillingen kan ses på ARoS frem til d. 4. februar 2018, men mon ikke de fine anmeldelser giver et gedigent ryk-ind på museet allerede i efterårsferien? Det kunne man godt forestille sig!