fredag den 12. januar 2018

Brücke Museum Berlin 50 år

Brücke Museum Berlin: Karl Schmidt-Rottluff: 'Brücke mit Eisbrechern', 1934, olie på lærred. 98 x 112 cm.

I 1905 dannedes kunstnersammenslutningen Brücke, og en af bagmændene bag dette ekspressionistiske tiltag var den tyske maler Ernst Ludwig Kirchner. 

Som bekendt fik disse kunstretninger det svært, da nazisterne kom til magten i Tyskland, men senere har selv tyskerne fået øjnene op for deres banebrydende landsmænd, og i 1967 kunne man således i Berlin-forstaden Dahlem åbne et kunstmuseum med udgangspunkt i Brücke-gruppen

Sidste år åbnede museet en udstilling som fejring af, at det var 50 år siden museet blev færdiggjort og indviet, og den udstilling kan man stadig se. 

Det gjorde jeg f.eks. under mit Berlin-ophold, og jeg må sige, at museet ligger godt skjult i en meget mondæn bydel, men jeg fandt det - og en af de sjoveste oplevelser jeg havde, var, da en ung mand, spurgte mig, om jeg var Wolfgang Beltracchi - den berømte og berygtede kunstforfalsker, som blev stenrig på at kopiere store mestres værker. 

Han endte dog i spjældet, men ham ligner jeg altså... Fysisk!