tirsdag den 16. januar 2018

Synnøve Søe 1962-2018


Forfatteren og journalisten Synnøve Søe er død, 55 år gammel!

Jeg lærte Synnøve at kende gennem en del pressemøder på ARoS, hvor hun ofte samlede indtryk og inspiration til sin klumme på JP Aarhus, men dette arbejde var nok det mindste af hendes omfattende virke som skribent.

Jeg ved, hun blandt andet arbejdede på en roman, som havde sit afsæt i tre navngivne herrer, som alle kunne findes på museet, og jeg udarbejdede da også et forslag til bogens cover.

Desværre rendte hun ind i diverse mure under sine bestræbelser på at få bogen udgivet, hvilket kan tilskrives forlagenes modvilje mod den ellers - tidligere - ret succesrige forfatter, som også har lavet talk shows og været bosiddende rundt i verden

Dengang kendte jeg hende ikke, men det kom jeg til; dog har vores kommunikation i den senere tid været mildt sagt sporadisk. Jeg har nu erfaret, at hendes højre hånd har været ubrugelig i forlængelse af en fejloperation. Hun ville derfor være ude af stand til at skrive i en lang periode.

Ifølge Jyllands-Posten blev Synnøve Søe fundet død i sit hjem i Aarhus mandag d. 15. januar. 

På billederne herover har Jyllands-Postens fotograf Casper Dalhoff fanget Synnøve og mig under pressemødet til Robert Mapplethorpe-udstillingen på ARoS for et par år siden.