lørdag den 27. januar 2018

Fuld tryk på farven










Jens Søndergaard levede fra 1895 til 1957, og han udgjorde en generation af danske malere, som havde mange benævnelser. 

Søndergaard var dog først og fremmest ekspressionist, hvilket betyder at malersproget er stærk rodfæstet i farven og i øvrigt i sit udtryk særdeles subjektivt. 

Jeg har netop besøgt kunstmuseet HEART i Herning og deltaget i åbningen af den omfattende Søndergaard-udstilling, som har fået titel efter et udsagn, kunstneren fremsatte, da han på et tidspunkt blev spurgt om, hvad han efterstræbte i sit maleri. Svaret var "farvekraft ad Helvede til", og netop dette utvetydige svar udgør - vel meget naturligt - udstillingens titel. 

I forbindelse med udstillingen, som jeg er i gang med at skrive en anmeldelse af, har jeg fundet ud af nogle ting om Jens Søndergaard. Blandt andet at han var kendt for at være en drukkenbolt, som samtidigt var lidt af en womanizer

Kvinderne var tilsyneladende ret vilde med den karakteristiske maler, som levede en del af sit liv i egnen omring Bovbjerg ved den jyske vestkyst. 

Denne egn har betydet meget for Søndergaards kunst, og jeg tror, at mange kender ham bedst som maleren, der skildrer det frådende hav ude vestpå, men udstillingen på HEART viser, at Søndergaard i sine motivvalg var ganske alsidig. 

Der optræder således adskillige værker på udstillingen, som jeg ikke tidligere har set.