torsdag den 7. juni 2018

Købelyst på auktion præget af sommervejret

Harald Giersing: 'Mindet. Kristiansø', 1911 (foto: Bruun Rasmussen Kunstauktioner)

Jeg ved ikke, om jeg har en pointe i forhold til, hvad jeg antyder i overskriften, men en god ven, som ofte køber kunstværker på auktioner, har fortalt mig, at juni er den bedste måned, hvis man vil byde på værker til kunstsamlingen. 

Hvorfor det forholder sig sådan, ved jeg ikke, men måske ligger årsagen i, at det netop er i juni, at sommeren normalt bryder igennem. 

I år skete dette som bekendt allerede i begyndelsen af maj, så budgivere på Bruun Rasmussens auktion over moderne kunst burde vel nok have vænnet sig til sommervarmen. 

Ikke desto mindre var købelysten på det jævne. Flere værker kunne ikke sælges, og her er det interessant, at flere danske samtidskunstneres værker måtte trækkes tilbage, og hvad årsagen kan være til dette, er svært at sige. Måske har man været for optimistisk med vurderingerne, eller også er sælgerne for grådige? 

Der var dog et par positive overraskelser på den aktuelle auktion. En skulptur i bronze af Tony Matelli opnåede hammerslag på kr.175.000 mod en vurdering på 50-60.000. 

Det er ikke mindre overraskende, at et lille maleri af Harald Giersing indbragte hele 170.000, hvor vurderingen lød på 40-50.000. Køberen af Giersing-maleriet er Bornholms Kunstmuseum.