Hans Pauli Olsens skulptur af Christian IV (foto: Ritzau/Scanpics)
"Som sagt kunne spejlvendingen af de arkitektoniske elementer have været en original idé, men dels fungerer det ikke, og dels er det et greb, Hans Pauli Olsen har benyttet sig af så ofte, at det minder om en automatreaktion. Og den slags er sjældent godt, når det kommer til skabelsen af kunstværker"
Gennem de seneste uger har jeg modtaget et antal mails fra billedkunstneren Per Arnoldi, der anskueliggør tilblivelsen og offentliggørelsen af en skulptur udført af Hans Pauli Olsen, og forestillende Christian IV.
Det viser sig, at der har fundet forskellige ting sted, der har indblandet adskillige navne, som tilsyneladende ikke har haft det fjerneste med udviklingen af projektet at gøre.
Blandt disse navne optræder Politikens anmelder Peter Michael Hornung, som - skal det nævnes - ikke er skribenten bag anmeldelsen i dagbladet Politiken.
Det er til gengæld Trine Ross, som giver værket to hjerter i avisen. Og det er netop fra denne anmeldelse, at citatet herover stammer.
Omkring placeringen af skulpturen ved Børsen i København siger Per Arnoldi i et interview i DR's P1 "at den så er blevet så markant placeret, er en meget ulykkelig situation".
Jeg har ikke selv set skulpturen, så jeg har ikke haft den samme mulighed for at vurdere værket på samme grundlag som de nævnte personer, men jeg kan da udmærket se på fotografiske gengivelser, hvad der er på spil.