torsdag den 9. maj 2019

Mens vi venter på sommeren

Læsely tegnet af Dorte Mandrup 2007 (foto: KunstCentret Silkeborg Bad)

I skrivende stund har, hvad vi kunne beskrive som "sommer", ret lange udsigter. Sidste år ved denne tid lå jeg og slangede mig ved stranden - eller søgte jeg ly for den kølige vind bag en høfte? Hukommelse har det med at optræde stærkt subjektivt nogle gange. 

Ikke desto mindre åbner ganske snart udstillingen 'Sommerlandets arkitektur' med undertitlen 'Drømmen om det gode liv' på KunstCentret Silkeborg Bad, og det er efterhånden længe siden, jeg modtog en bog med samme titel som udstillingen, hvilket blot har skærpet min nysgerrighed. 

I publikationen findes der adskillige eksempler på ny og ældre arkitektur, som alsidigt viser sommerresidensen, hvad enten der er tale om et slot, en villa, et klassisk sommerhus eller blot et beskedent kolonihavehus. 

Jeg vil glæde mig til udstillingen - akkurat som jeg vil glæde mig til at tilbringe lidt mere tid udendørs generelt. Nu har vinteren varet længe nok! 

Udstillingen på Silkeborg Bad kan ses fra d. 12. maj og frem til d. 29. september, og jeg anmelder den.