lørdag den 5. oktober 2019

Mark Dion i Esbjergs wunderkammer



















"Jeg interesserer mig ikke for kunst, som kun er i dialog med selve kunsttraditionen. Derimod går jeg meget op i kunst, der er peripatetisk, som er grænseoverskridende, ikke holdningsforskrækket, og som handler om verden"

Disse ord er blot meget få, som den amerikanske kunstner Mark Dion udtaler i kataloget til udstillingen 'Wunderkammer 2 - mirabelia', som netop er åbnet på Esbjerg Kunstmuseum. 

Det er mere end ti år siden, at jeg stiftede et nært bekendtskab med Dion i forbindelse med en udstilling i dét, der dengang hed Århus Kunstbygning (i dag Kunsthal Aarhus), og dengang handlede det om jagthytter i forskellige udformninger og på forskellige fysiske niveauer. 

Aktuelt drejer det sig om genstande, naturalier, etnografika og kuriositeter, der kan bringe videnskaben og filosofien ind i kunstens rum. Det er faktisk ganske komplekst, hvad Mark Dion beskæftiger sig med. 

Jeg arbejder på en anmeldelse af udstillingen i Esbjerg, som kan ses frem til d. 8. marts 2020.