tirsdag den 29. oktober 2019

Ólafsson ikke så ukendt endda

Vejle Rådhus med de to karakteristiske Sigurjón Ólafsson-skulpturer placeret symmetrisk foran bygningen (foto: Google Earth)

For nyligt skrev jeg en anmeldelse af en udstilling med den islandske billedhugger Sigurjón Ólafsson på Kunstmuseet i Tønder. 

Det er ikke ofte, at der kommer kommentarer til mine anmeldelser i Jyllands-Posten, men det gjorde der altså i forbindelse med den aktuelle udstilling. 

Jeg antyder i overskriften, at Ólafsson er en "glemt" kunstner, men en borger i Vejle gjorde mig bekendt med, at han absolut er ganske kendt i byen, da han er kunstneren bag to tonstunge granitskulpturer foran Vejles gamle rådhus. 

I forbindelse med en omlægning af torvet foran rådhuset blev det fra byens tekniske afdeling foreslået en ny placering til de to skulpturer, der blev udført i København af Ólafsson i årene 1942-1944. 

Billedhuggeren rejste tilbage til Island for bestandigt i 1945, men skulpturerne bliver placeret foran rådhuset i Vejle midt i 1950'erne - i øvrigt en periode, hvor Ólafsson befinder sig meget i Danmark, og efter et opløst ægteskab gifter han sig med Birgitta Spur, som efter kunstnerens død i 1982 skaber Sigurjón Ólafsson Museeet i Reykjavik, og det åbner for offentligheden d. 21. oktober 1988 - 80 års dagen for kunstnerens fødsel. 

Jeg har kunnet læse mig til, at de to omtalte skulpturer er fjernet fra pladsen ved trappen foran Vejle Rådhus, men det er kun midlertidigt. 

Ved udgangen af 2020 skulle de to granitskulpturer gerne være på plads igen, vel at mærke, når renoveringen af torvet har fundet sin afslutning. 

Udstillingen i Tønder kan ses frem til d. 1. marts 2020.