søndag den 25. oktober 2020

Valg af kunstværk til Skagens Kunstmuseum afsløret

Holger Drachmann: 'Skagens Gren', 1907. Blyant på lærred. 112 x 174 cm. Skagens Kunstmuseer, Drachmanns Hus (affotograferet fra kataloget til udstillingen 'Jeg er hav - Holger Drachmann med pen og pensel')

For nyligt blev jeg forespurgt om, hvorvidt jeg havde mulighed for og lyst til at deltage i en begivenhed på Skagens Kunstmuseer i forbindelse med en udstilling med titlen 'Vores Værker'. 

Min rolle går helt enkelt ud på at udvælge et kunstværk fra museets samling og derefter forklare lidt om min baggrund for at vælge netop dét værk, og nu kan jeg her på siden afsløre hvilket værk, der er tale om. 

Det bliver en stor tegning af Holger Drachmann foretaget i 1907 på lærred, og netop det valg fortæller jeg lidt om i en videoskvens, der optræder i det forrige indslag her på blog'en. 

Udstillingen er opbygget efter samme princip, da man på kunstmuseet har spurgt et bredt antal personer med diverse roller i det danske kulturliv, om de hver især havde lyst til at vælge et værk til udstillingen. 

Det har 63 personer takket ja til, og fra d. 7. november og frem til d. 11. april 2021 kan man på museet i Skagen se, hvad der er kommet ud af projektet.