mandag den 18. oktober 2021

Kritik af ekstrem-udstilling i Kunsthal Aarhus

 

Det "frastødende fitnesscenter" i Kunsthal Aarhus' underetage. Kunstneren bag hedder Trisha Cheeny.

»Jeg kan ikke få øje på pointen med at skabe en hybridudstilling, der mikser sport og kunst på en så endimensionel facon. Jeg kunne ikke selv drømme om at møde op som publikum til bare én af de events, der forsøger at bringe liv ind i det ekstremt frastødende fitnesscenter. Gi' mig et hul i et isbelagt hav at springe i. Så mærker jeg suset!«


Citatet herover udgør blot et kort uddrag af Trine Rytter Andersens anmeldelse på kunstportalen Kunsten.nu af udstillings- og eventkonceptet 'Go Extreme', som for tiden kan opleves i Kunsthal Aarhus. 


Som det muligvis fremgår af det korte uddrag, er Rytter Andersen ret kritisk over for hele konceptet, hvilket jeg finder befriende i en tid, hvor alle mulige - og umulige - krumspring bliver foretaget med hensyn til at bringe koncepter, som kun svagt har nogen visuel værdi, ind i kunstrummet. 


Det "frastødende fitnesscenter" var jeg også alt andet end begejstret for i min anmeldelse i Jyllands-Posten; men det er længe siden, den blev publiceret. 


'Go Extreme' kan til gengæld ses i Kunsthal Aarhus helt frem til d. 30. januar 2022. 


Det synes jeg faktisk er længe?