søndag den 3. juli 2011

Den stumme myte i forfald

”Jeg vil gerne understrege, at jeg af hele mit hjerte ønsker, at malerierne kan blive hængende på Silkeborg Bibliotek. Sådan som det oprindeligt var Jorns ønske. Men man skal altså bare være klar over, hvad det er, man har med at gøre. Der skal ofres rigtigt mange ressourcer på at vedligeholde kunstværker og opbevare dem under de rette klimatiske forhold”

Sådan er museumsdirektør Jacob Thage, Museum Jorn i Silkeborg, citeret i Midtjyllands Avis i forhold til værkerne af Asger Jorn ’Af den stumme myte’, der består af malerierne ”Opus 2” og ”Opus 7”, som i september 1953 blev skænket til Silkeborg Bibliotek af kunstneren sammen med maleriet ’Livshjulet’.

Thages bekymring går på, at malerierne tager skade af at være placeret et sted, der ikke tager de relevante forhold til lys og temperatursvingninger i betragtning. Angiveligt skulle der allerede nu være en nedbrydningsproces i gang, som bibliotekets chef Lars Bornæs bl.a. kommenterer på følgende måde: ”Jeg tager ansvaret for, at værkerne er hængt op igen (de har for nylig været udlånt til Holstebro Kunstmuseum) men jeg læner mig jo op af eksperternes vurdering”. Han tilføjer: ”Tusinder af lånere ser jo værkerne her på biblioteket, og det ville de jo ikke gøre, hvis de hang på kunstmuseet”.

Det er en kompliceret sag. Malerierne tilhører rettelig Silkeborg Bibliotek, og Bornæs har en pointe, og bør vel ret beset være den ansvarlige i forhold til bibliotekets inventar og da værkerne tilhører biblioteket, er det netop Bornæs, der må tage rollen som slyngel, når værkerne over tid er gået til.

På den anden side: Hvis Thage får sin vilje og får værkerne implementeret i museets inventariseringsliste, fratager han samtidigt os andre glæden ved de fine malerier. Jeg refererer faktisk til værkerne i filmen ’Kunst med modstand’ som de første kunstværker, jeg som dreng oplevede pirre min nysgerrighed.