fredag den 31. oktober 2014

Den sene anerkendelse

"Min mor var nok victoriansk, men hun mente, det var klogt af en kvinde at have et erhverv, der gjorde det muligt at slippe væk fra en mand, hvis det var nødvendigt. Hun ville gerne have, at jeg studerede jura, men jeg kan ikke huske fra min næse til min mund, så det duede ikke, og noget af det skønne ved at male er, at man ikke behøver at kunne huske noget som helst"

Citatet herover er hentet fra Weekendavisen, hvori Synne Rifbjerg portrætterer den engelske maler Rose Wylie - og det interessante, og livsbekræftende med Wylie er, at hun er slået igennem i en ret moden alder. 

Hun er 80 år gammel, og det er først i de seneste år, hun for alvor har fået vind i sejlene. 

Det aktuelle portræt er lavet i anledning af en udstilling med kunstneren i galleriet Nansensgade 62 i København, som udstiller to af hendes store malerier i en serie, der hedder 'Pink Girls Yellow Curls' (billedet).