fredag den 24. november 2017

Samtidskunstens potentialer og begrænsninger

'Cool, Calm and Collected': Ruth Campau. 'Blue Absorption (Landscape)', 2017, akryl  spejlglas (foto: Anders Sune Berg)


"Når samtidskunsten beskæftiger sig med virkeligheden, sker det derfor ofte gennem appropriation og transformation, og det er disse hyppige fremgangsmåder, der gør det så forbandet frustrerende og udfordrende at udpege nogen overordnede tendenser på den danske eller den internationale kunstscene. Med den tiltagende sammenblanding af de æstetiske kategorier virker det faktisk utilstrækkeligt overhovedet længere at tale om en national kunstnerisk profil; det vil give bedre mening at tale om en særlig national sensibilitet, der så kommer til udtryk som en særlig interesse hos den enkelte kunstner"

Citatet herover er blot et beskedent uddrag af en af katalogteksterne, forfattet af Peter Ole Pedersen, i kataloget til udstillingen 'Cool, Calm and Collected', som i skrivende stund åbner på kunstmuseet ARoS i Aarhus. 

Udstillingen sammenfatter ret varieret, hvad der sker på den danske samtidskunstscene, og det er naturligvis i alle henseender en blandet omgang. 

Heldigvis er udstillingen luftig i sin iscenesættelse, og alene det er lidt af et kunststykke, når man iagttager, hvor mange kunstnere og værker, som er i spil. 

Årsagen til, at jeg bringer et uddrag fra kataloget frem, er at netop her finder man gode eksempler på, at samtidskunsten i flere eksempler må "tales op", således at selv de mest anstrengte og lidt halvkedelige værker fremstår vedkommende og interessante. 

Dette er som iscenesættelse en kunst af sig selv og desværre efterhånden så vigtig en del af kurateringen, at det ofte overskygger, hvad der rent fysisk foregår i udstillingsmiljøerne. 

'Cool, Calm and Collected' kan ses på ARoS frem til d. 2. april 2018.