onsdag den 13. december 2017

Kuratorisk udvanding?


'Cool, Calm and Collected': Lilibeth Cuenca Rasmussen. Øverst.: 'Octopada', 2017. VideostillNederst.: 'Octocoralla/Squid-Scuad Monochrome', 2017. Blæksprutteblæk  silke

"Tilbage står man med en forvirrende udstillingsoplevelse. Cool, Calm and Collected samler mange vægtige og væsentlige kunstnere fra den danske kunstscene, men det kuratoriske koncept udvander undervejs sig selv i et langarmet favntag om både oplagte men også tilfældige og ligefrem malplacerede værker. Derfor overbeviser udstillingen ikke helt som markering af en særskilt cool tendens i dansk samtidskunst efter århundredeskiftet. Heller ikke selv om det hele smøres godt med coolfaktor i et gennemarbejdet udstillingsdesign"

Måske er det direkte chokerende for anmelderen Maria Bordorff, som har anmeldt udstillingen 'Cool, Calm and Collected' på webportalen Kunstkritikk.no, at samtidskunsten rækker ud i adskillige retninger, og glimrer ved fraværet af "rød tråd". 

Personligt finder jeg denne kendsgerning ret befriende. Til gengæld er grundlaget for at lave en udstilling på kunstmuseet ARoS med "coolness" som tematisk overbygning måske en anelse søgt og fortænkt, og af samme årsag er Bordorffs kritik af det kuratoriske element helt berettiget. 

På trods af kritik bør man dog ikke desto mindre begive sig ned i ARoS' Niveau 1 og tage kunstværkerne i øjesyn. 

Der er meget at se på og faktisk også noget at opleve på udstillingen, som kan ses på museet i Aarhus frem til d. 2. april 2018.