tirsdag den 5. december 2017

Et kig på 2018

Matt Saunders, akvatinteætsning, 2017 (pressefoto: Niels Borch Jensen Editions)

Der begynder så småt at tegne sig mønstre til, hvilke udstillinger, man bør interessere sig for til næste år. 

2018 efterfølger jo i sagens natur 2017, som har været bemærkelsesværdigt i kraft af, at hele det midtjyske område har være kulturelt på den anden ende i kraft af Aarhus Europæisk Kulturhovedstad 2017. 

Denne begivenhed har også påvirket billedkunsten, men tiden går som bekendt videre, og 2018 er i gang, før vi har set os om. 

Jeg rejser til Berlin i begyndelsen af året på et ugelangt ophold i Friedrichshain, og en af de udstillinger, jeg meget gerne skulle få set, er med den amerikanske kunstner Matt Saunders, der viser kobbertryk - udstillingen har faktisk titlen 'Kupferdrucke' - i Borch Jensens showroom i Kreuzberg. 

Jeg er ikke helt opdateret på, hvad der ellers foregår i den tyske hovedstad, men jeg går og leger lidt med tanken om selv at få arbejdet lidt med grafikken dernede. 

Der er altid "tryk på" på forskellige måder, når jeg er i Berlin. Der er altid noget at opleve og noget efterfølgende at lave, så det glæder jeg mig meget til. 

Ud over Berlin åbner der naturligvis nye udstillinger i løbet af januar og februar i nærområdet, som består af Midt- og Nordjylland. Jeg er så småt gået i gang med at planlægge. 

Desværre har ikke alle udstillingsinstitutioner publiceret deres program for 2018, men mon ikke det sker inden for de næste uger?