Ole Jørgen Ness: 'Perpetual Elegy', 2017 (udsnit) (foto: Oslo Kunsthandel)
"En måned før den norske kunstner Ole Jørgen Ness skulle udstille værket 'Perpetual Elegy' på Museum De Reede i Antwerpen, blev udstillingen aflyst. Ledelsen ved museet frygtede vistnok for museets rygte og ønskede ikke at udsætte museets mindreårige gæster for værkets potentielle provokatoriske nøgenhed".
Sådan kunne man for nyligt læse i på den nordiske kunstportal Kunstnytt.no, da den norske kunstner tilsyneladende er blevet udsat for en helt uacceptabel censur i forbindelse med en udstilling på det omtalte belgiske museum.
Ness viser helt uforståeligt en vis tolerance over for beslutningen under hensyntagen til "kulturforskelle" mellem Norge og Belgien.
Han er dog - og dét er i hvert fald forståeligt - frustreret over aflysningen, som tydeligt er et resultat af en stadig fremadskridende kropsforskrækkelse i samfundet. At disse forhold nu også spiller ind i museumsmiljøerne, kan man naturligvis kun begræde.
Sagen har givet anledning til en vis debat i det kunstmiljøet i Norge og værket, som er hele stridens omdrejningspunkt - en tegning på 2 x 17 meter - bliver nu udstillet i Oslo Kunsthandel.
Samtidigt har kunsthandlen inviteret til et debatforum under overskriften "Bliver kunstrummet trangere?"
Svaret giver vel sig selv - ikke blot i forhold til den verserende sag, men generelt!