torsdag den 14. december 2017

Ved udgangen af et kulturhovedstadsår

Jorn/Munch: Edvard Munch. 'Solbad', 1914-15

Vilhelm Lundstrøm. 'Opstilling med to appelsiner', ca. 1938

'The Garden - The Past': John Constable. 'Near Haddon. Derbyshire', u.å.

Jeg var ikke en af dem, der jublede, da Aarhus blev lanceret som Europæisk Kulturhovedstad 2017 for efterhånden en del år tilbage. 

Jeg havde gerne set Sønderborg som kulturhovedstad, men det blev som bekendt Aarhus med hele Region Midtjylland på slæb. 

Jeg vil nu ikke drage kulturhovedstaden ind i sammenhængen, når jeg skal pege på nogle af de udstillinger, som har gjort størst indtryk på mig i det år, som nu går på hæld. 

For det første fordi et par af de bedste ikke fandt sted i det midtjyske område, og for det andet fordi de udstillinger, der har stået stærkt i regionen, sikkert var blevet gennemført alligevel. 

Af de udstillinger, som ikke var forankret i det midtjyske, bør jeg fremhæve Tal R's udstilling på Louisiana og - ikke mindst - den fremragende Vilhelm Lundstrøm-udstilling i Brandts i Odense og på Kunsten i Aalborg. 

Det er usædvanligt, at jeg ser to versioner af den samme udstilling, men det var altså tilfældet i forbindelse med 'Vilhelm Lundstrøm og den gode smag'. 

I forbindelse med kulturhovedstadsåret må jeg fremhæve 'The Garden' på ARoS i Aarhus, men her må jeg først og fremmest pege på den del af konceptet, som tog et historisk blik på billedkunsten. 

'The Garden - The Past' var konceptets store oplevelse, og i forbindelse med 'The Present' og 'The Future' fik ét værk som bekendt alt for megen omtale - og stjal dermed en del af opmærksomheden fra resten af projektet. 

Jeg hentyder naturligvis til Katherina Grosses rødmalede miljø, som i dén grad fik aarhusianerne på barrikaderne - og for den sags skyld Hendes Majestæt Dronning Margrethe. 

Resten af udstillingskonceptet havde tilsyneladende ikke styrke nok til at "overdøve" reaktionerne på Grosses indslag. 

Til sidst vil jeg være lidt lokalpatriotisk og nævne Jorn/Munch-udstillingen på Museum Jorn i Silkeborg. 

Her oplevede jeg og mange andre et lærestykke i, hvordan man kan "parre" to kunstnere uden at det ligner en fortænkt konstruktion. Jeg ved, at ikke alle er enige med mig; men jeg gav udstillingen seks stjerner i sin tid - og så må den jo have været god? 

Jeg bør også lige nævne udstillingsserien 'De Syv Dødssynder', som fandt sted på syv museer i regionen. 

Her vil jeg fremhæve udstillingen med udgangspunkt i "dovenskab" på Glasmuseet i Ebeltoft, hvor to mexicanske kunstnere gav en veloplagt og meget - paradoksalt nok - energisk version af temaet. 

Der var ikke megen minimalistisk stilhed i forbindelse med dén udstilling.