søndag den 3. november 2019

Maleri og musikalitet

Bjørn Eriksen tager et granskende blik på sine malerier under åbningen af udstillingen hos Jarsbo i Aalborg.

Ved den indlagte artist talk i forbindelse med åbningen af Bjørn Eriksen og min udstilling i Jarsbo Contemporary i Aalborg, fremhævede Eriksen i sin del af seancen sammenfatningen mellem musik og maleri. 

Han brugte en for mig overset metafor, der går ud på det musikalske systems tolv toner som parallel til den tonale skala inden for farvespektret. 

Det skal da heller ikke være nogen hemmelighed, at netop Bjørn Eriksen er en kunstner, der bruger løs af farvernes muligheder - og dette oftest forankret i et stort mod. Det er nemlig ikke så nemt, det der med farven. 

For mit eget vedkommende den aktuelle artist talk mere eller mindre rodfæstet i min metode som maler i forholdet mellem det forberedende element - eller iagttagelsen - som oplæg til processen i værkstedet - transformationen af det sete til et sansbart kunstværk. 

Det lyder muligvis ret "langhåret" med disse teoretiske formler; men jeg er overbevist om, at de tilstedeværende ved åbningen af udstillingen alle fik noget ud af vore ord. 

Udstillingen kan ses hos Jarsbo Contemporary på adressen Adelgade 2 (man skal igennem porten) i Aalborg frem til d. 7. december.