mandag den 11. januar 2021

Black is Black - den sorte kunst



Det bør ikke være en hemmelighed, at jeg længe har haft store udfordringer vedrørende at skabe en tilfredsstillende dybde i den sorte farve, når det drejer sig om produktionen af akvatinteætsninger. 

Årsagen til dét - har jeg konkluderet - er, at den syreopløsning (en del salpetersyre og fem dele vand) jeg brugte, er blandet for 25 år siden, så der har ikke været tilstrækkeligt "bid" i syren. 

Nu har jeg imidlertid tilvejebragt en ny forsyning salpetersyre, og jeg skal da godt nok love for, at den ætser effektivt i zinkpladerne. 

I overskriften optræder sangtitlen 'Black is Black', som var popgruppen Los Bravos' - så vidt jeg husker - eneste hit i 1960'erne. 

Trykkene, der er gengivet herover er de første prøvetryk af de grafiske værker, som er resultatet af arbejdet med den nye syreopløsning.