fredag den 8. januar 2021

Miró og Jorn i orden og kaos

 

Joan Miró: 'Personages oiseaux III', 1973 (foto: Joan Ramon Bonet)


"Hvor Miró dyrkede en form for kosmisk orden, trivedes Jorn med kaos. Det var det filosofiske og eksistentialistiske versus det fysiske, kropslige og beskidte. Det klassiske og rene, der karakteriserede de mediterrane kulturers klassicistiske arv, mod den ornamenterede, melankolske, mørke nordiske mol"


Gennem de senere år har man på Museum Jorn i Silkeborg kunnet se og opleve museets hovedperson i billedlig dialog med adskillige andre kunstnere fra Jorns samtid. 


Picasso, Munch og Le Corbusier er blot enkelte eksempler på dette behov for at give Asger Jorn et kvalificeret visuelt modspil, og snart kan man på museet opleve Jorn i samspil med den spanske kunstner Joan Miró. 


Man kan umiddelbart, hvilket også fremgår af teksten herover, som er et kort uddrag af Museum Jorns pressemeddelelse vedrørende udstillingen, se Miró og Jorn som hinandens modstykker, og det er nok netop ud fra dette forhold, at udstillingen kan blive et interessant eksempel på en visuel kollision mellem to europæiske kunstnere. 


Citatet er i øvrigt forfattet af Museum Jorns inspektør Christian Kortegaard Madsen, der er kurator på udstillingen, som efter planen (alt er jo med forbehold i disse tider) åbner d. 7. februar.