fredag den 17. november 2023

ARoS ser frem imod 20 års jubilæum - og hvad nu?

Richard Mortensen: Opus 1 nr. 1, 1948 (foto: Ole Akhøj)


Jeg kan forestille mig, at kunstmuseet ARoS har fået tørret de sidste rester af fingeraftryk bort fra den tidligere direktør Erlend Høyerstens indflydelse. 


Nu forligger i hvert fald museets udstillingsprogram for jubilæumsåret 2024; og det byder blandt andet på to nye udstillinger med værker fra museets samling, og det var måske også på tide, at denne bliver revitaliseret? 


Ellers er udstillingsprogrammet en skønsom blanding af forudsigelige og kønspolitiske udstillinger – tilsyneladende med primært installationskunst som bærende kraft. 


Jeg nævner i flæng først og fremmest en udstilling med en kunstner, alle kender: Til marts åbner således en udstilling med værker af Richard Mortensen. 


En anden - dog international - kunstner, som har været vist adskillige gange, er amerikanske Barbara Kruger, der er kendt for bogstav- og ordbaserede installationer. 


Allerede til januar åbner dog udstillingen ’Rebel Rebel’ med installationer/værker af iranske Soheila Sokhanvari (f. 1964), og det bør vel være overflødigt at nævne, at denne udstilling, som bærer en titel, der er rip’et fra David Bowies bagkatalog, blandt andet sætter perspektiv på kvindens rolle i kunstnerens hjemland. 


Jeg ved ikke rigtigt, hvor ARoS er på vej hen, hvis man skal tage afsæt i udstillingsprogrammet for 2024, men som et kuriosum kan det nævnes, at museets vartegn ’Boy’ af billedhuggeren Ron Mueck i løbet af året får selskab af en skulptur, der forestiller en nyfødt pige. 


’A Girl’ er fem meter lang, så den skal nok påkalde sig en del opmærksomhed fra museets gæster.