torsdag den 30. november 2023

Ny rolle: Menig museumsgæst

 

Installationsfoto fra udstillingen ’Now is the Time’ med værker af Kiki Kogelnik på Brandts i Odense (foto: David Stjernholm)

Det skal bestemt ikke være nogen hemmelighed, at mine besøg på kunstmuseer og andre udstillingsinstitutioner har været rodfæstet i min rolle som kunstanmelder ved et landsdækkende dagblad; men da den pågældende avis har valgt at se bort fra kunstanmeldelser efter nytår, bliver min rolle som kunstinteresseret borger også en anden. 

Det vil sige, at jeg udelukkende behøver at opsøge udstillinger, som interesserer mig uden hensyntagen til alsidighed geografisk og stilmæssigt. 

Der vil sikkert ikke blive plads til så meget konceptuel samtidskunst i den nye rolle, og samtidigt er jeg heller ikke begrænset af alt, hvad der sker vest for Lillebæltsbroen. 

Brandts i Odense er således et af de museer, jeg sagtens kan ses mig selv besøge i fremtiden. 

Og her har man som bekendt ofte fine udstillinger, som den aktuelle med den østrigsk fødte kunstner Kiki Kogelnik (1935-1997), der har titlen ’Now is the time’, og kan ses frem til d. 14. januar 2024.