mandag den 12. september 2011

En fortalelse

Det er menneskeligt at fejle, siger man! Godt... Så er jeg mere rolig, da jeg trods alt regner mig selv som et - om ikke andet - menneskelignende individ.

Men hvori består så min fejl? Nogle vil måske kalde min fortalelse i den næste udgave af Kunstavisen for en rendyrket bagatel; men da jeg helst vil være fri for diverse spekulationer vedr. min troværdighed som kunstskribent, ser jeg mig nødsaget til at give en forklaring på, hvorfor jeg har givet udtryk af, at maleriet 'Sisyfos triller ind i finanskrisen' er at finde på Benita av Reynis udstilling 'Forliste fortællinger' på Galleri NB i Viborg.

Sagen er, at jeg var på galleriet med henblik på at lave et interview med Kirsa Andreasen, som optræder samtidigt med av Reyni (som jeg for nyligt har omtalt i forbindelse med en udstilling i Kunstpakhuset i Ikast, og derfor aktuelt nedprioriterede). Af pladsmæssige årsager ser man fra Kunstavisens redaktion sig nødsaget til at udskyde mit interview med Andreasen til oktobernummeret, og jeg beslutter derfor at lave en kort tekst om begge udstillingerne, og her checker jeg lige galleriets hjemmeside og opfatter det som at det omtalte Sisyfos-værk, optræder på den aktuelle udstilling.

Det gør det angiveligt ikke, og det sætter gang i nogle spekulationer om, hvordan publikum ser mig som kunstskribent: Har skribenten overhovedet set den pågældende udstilling? Ja, det har skribenten; men på det tidspunkt var udstillingen udelukkende disponeret og ikke endnu ophængt, hvilket selvfølgelig er en halvdårlig undskyldning for at - i kampens hede - at omtale et værk, der ikke optræder i den præcise sammenhæng.

Til gengæld fandt jeg det relevant at sammenkoble 'Sisyfos' med en igangværende valgkamp... Anyway! Skaden er sket, avisen udkommer sidst på ugen; men mon ikke 'Sisyfos triller ind i finanskrisen' stadig er at finde på galleri NBs lager, så eventuelle nysgerrige kan få et kig? På den anden side: NB er et effektivt galleri, så det kan jo være solgt. Det er i hvert fald et godt maleri.

Jeg har aldrig nogen sinde lavet en analyserende beskrivelse af en kunstudstilling, jeg ikke har oplevet med mine egne øjne - og det kommer jeg heller aldrig til. Jeg har ganske vist foretaget nogle meget få foromtaler om udstillinger, jeg har haft en begrundet formodning om, kunne være interessante; men jeg tror i et efterhånden syv års forløb, at disse kan tælles på en enkelt hånd.

I øvrigt er billedet, som kan ses herover et maleri i serien 'Forliste fortællinger', der - som det vist tydeligt fremgår - kan ses for tiden på Galleri NB. Faktisk indtil 8. oktober.