søndag den 11. september 2011

Hårdgrund

Da jeg begyndte at lave stregætsninger i sin tid, brugte jeg den såkaldte hårdgrund. Det består af en lille halvkugle af hårdt asfaltlak, som man bruger med henblik på at afdække pladen, der skal trykkes fra, således at syren – når den tid kommer – kun angriber de aftegnede områder.

Da jeg begyndte at arbejde på mit eget værksted midt i 90’erne, var jeg nødsaget til at benytte en såkaldt blødgrund, som består af en flydende masse, som man så påfører pladen med en pensel. Det er meget vigtigt at denne blødgrund har den helt rette konsistens, ellers er den faktisk ubrugelig.

Årsagen til, at jeg gik over til blødgrund dengang, var at jeg ikke var i besiddelse af en regulerbar varmeplade, der kunne smelte hårdgrunden; men sådan én kom jeg i besiddelse af i forbindelse med mit engagement på Museum Jorn, og nu glæder det mit, at hårdgrunden igen er den foretrukne afdækningsmetode.

Det kan måske lyde som en detalje – og det er det også; men en væsentlig detalje! Ellers skrider arbejdet med den grafiske serie stille og roligt fremad.

Jeg optager nogle videosekvenser, som – når arbejdet er afsluttet – gerne skulle sammenfattes til en lille film, der viser detaljerne om en sådan grafisk series tilbliven.