torsdag den 22. september 2011

R.E.M. opløst

Jeg må indrømme, at jeg undrede mig lidt over, at det amerikanske rockband R.E.M. ikke efterfulgte deres - kritikerroste - sidste CD med en verdensturné. En del af forklaringen skal nok findes i en vis træthed blandt bandets medlemmer. I hvert fald har de nu oplyst, at de går hver til sit efter mere end 30 år.

Heldigvis nåede jeg at opleve bandet i 2005, da de spillede en fremragende koncert i Horsens (billedet). Jeg blev selv fan af gruppen tilbage midt i 80'erne, hvor de bestemt i en international forstand tilhørte undergrunden. Det blev der senere lavet om på, og specielt nummeret 'Losing my religion' udgjorde et bredere gennembrud - uden at de dog mistede deres musikalske integritet. Måske netop derfor synes det logisk, at medlemmerne nu i god ro og orden har opløst gruppen?