mandag den 18. august 2014

Jævn anmeldelse til Jylland og ProKK

Bogstav-PP - Poul Pedersen - er en af de kunstnere anmelderen i Stiften fremhæver positivt på udstillingen med Jylland.

Skulle de udstillende medlemmer af ProKK være en smule mellemfornøjede over anmeldelsen i Stiften, kan de i hvert fald ikke klage over fremmødet og stemningen ved ferniseringen på udstillingen 'Epidemics'.

"Udstillinger som denne er i sagens natur en blandet landhandel, da de er et frirum skabt på kunstnernes egne præmisser. Det er på den ene side vigtigt, men i en tid, hvor publikum er blevet forvænt med stramt kuraterede og lækkert iscenesatte udstillinger, der forsøger at formidle kunstens indhold, fremstår denne type udstilling meget introvert. Det virker underligt paradoksalt at man på den ene side ønsker at udstille kunst i det offentlige rum, men på den anden side ikke rigtigt gør en indsats for at komme i dialog med samme offentlighed, eller i det mindste udfordre den"

Hvis man skal vurdere efter citatet herover, kan det godt se ud som om Aarhus Stiftstidendes kunstanmelder Christian Salling kun har negative kritikpunkter i forhold til kunstnersammenslutningen Jyllands udstilling i Kunsthal Aarhus.

Men sådan kan det se ud, når man trækker et citat ud af en sammenhæng, og Salling fremhæver da også flere af Jyllands kunstnere for at levere gedigne kunstværker på udstillingen.

Anderledes forholder det sig med ProKK-udstillingen i kunsthallens kælderetage. Her hedder det blandt andet i Sallings anmeldelse: "Trods det gode oplæg, fornemmer man desværre at de deltagende kunstnere har haft svært ved at finde et fælles udtryk. Der er gode delelementer, men samlet set står værkerne ufokuserede og i enkelte tilfælde direkte banale og amatøristiske".

Det sidste er knapt så godt, når man ved, at ProKK er en forkortelse af Professionelle Kunstnere og Kunsthåndværkere.