torsdag den 30. marts 2017

Moseholm på falderebet





Når man ser mange kunstudstillinger, er der ofte udstillinger man enten ikke får set eller nogle, som man først får oplevet, når de kører på sidste vers.

Ofte er det besynderligt nok de udstillinger, der finder sted i nabolaget, som nedprioriteres i denne proces, og således fik jeg først set 'Livsværker - Keld Moseholm' på KunstCentret Silkeborg Bad her få dage inden udstillingen lukker den 2. april.

Der er, som titlen antyder, tale om en retrospektiv udstilling af billedhuggeren Keld Moseholm, og jeg har valgt blandt de billeder, jeg tog på udstillingen, at fokusere på Moseholms tidligere værker.

Den fynske billedhugger har ganske vist i de senere mange år udviklet, hvad man næsten kan kalde en signaturfigur - nemlig et større antal meget runde og kraftige personer, som indgår i diverse mere eller mindre morsomme sammenhænge; men dem har jeg det lidt svært med, så derfor har jeg lagt den illustrative hovedvægt på de mere klassiske eksempler på Moseholms store produktion.