onsdag den 7. marts 2018

I Frandsens osteklokke

"Jeg spørger mig selv, hvad der får Randers Kunstmuseum til at udstille bysbarnet Erik A. Frandsen, udover han sandsynligvis, givet hans placering i dansk kunsthistorie, er et trækplaster? For det de egentlig har fået er et salonfæhigt og kedeligt Haiti, som mest af alt er et produkt af den kunstnerkoloni, det kommer ud af, hvilket giver mig følelsen af at gå rundt i en osteklokke end at blive transporteret et mangefacetteret sted hen"

Bortset fra, at sprogblomsterne synes visnet, kan man roligt sige, at Mathias Dyhr i sin anmeldelse på Kunstkritikk.no har adskillige kritiske synspunkter i forhold til Erik A. Frandsen-udstillingen 'Haiti' på Randers Kunstmuseum. 

I mine øjne har Dyhrs iagttagelser mest til hensigt at skabe en generationskløft mellem hans egen aldersgruppe og Frandsens. 

Frandsen er født i 1957, og Dyhr, som i øvrigt ud over sin kritikerstatus er den ene halvdel af duoen Mathias & Mathias, er født i 1991. 

Jeg kan naturligvis ikke underbygge min mistanke; men blot vurdere ud fra det skrevne. 

I øvrigt er det glimrende, at iagttage udøvende kunstnere på samtidskunstscenen nu optræde som kunstanmeldere. 

'Haiti' på Randers Kunstmuseum varer frem til d. 29. juli.