J.W. Waterhouse: 'Hylas and the Nymphs', 1896 (foto: Manchester City Galleries)
For nyligt kunne man på internationale kunstsites på Internettet læse om et maleri af den britiske maler John William Waterhouse.
Maleriet 'Hylas and the Nymphs' fra 1896 er fjernet fra væggen på Manchester Art Gallery. I stedet er pladsen, hvorpå maleriet normalt er placeret overtapetseret med en masse fedtlapper - post-it sedler - hvorpå publikum kan skrive deres uforbeholdne mening om museets disposition.
Meningen var, at man ville sætte den viktorianske periodes kvindesyn til debat. Her har publikum tilsyneladende misforstået konceptet, og formodet at der var tale om censur fra museets side.
Dette tema og andre, som har afsæt i kvindekroppen i kunsten, vil være fremherskende i forbindelse med et arrangement, som jeg deltager i på Antikmuseet i Aarhus.
Her vil jeg sammen med kunsthistoriker, tidligere museumsdirektør og nuværende eventchef på Folkeuniversitetet, Hanne Lundgren Nielsen, gå i dialog om kvindekroppens rolle i perioden fra midt i 1800-tallet og frem til tiden omkring 1. Verdenskrig.
Efterfølgende vil arrangementet afsluttes med en croquis-session, hvor jeg vil gøre brug af min erfaring som underviser inden for disciplinen.
I øvrigt kan man glemme alt om, at tilmelde sig begivenheden, som er en del af en event under Folkeuniversitetet med titlen 'Århundredets Festival', da dette specifikke arrangement, der finder sted søndag d. 11. marts, for længst er udsolgt.