For nylig kunne jeg her på blog'en fortælle om mit besøg på ARoS i Aarhus med henblik på at se og beskrive udstillingen 'Ulydig - Kroppen i punk'.
Anmeldelsen er nu publiceret på portalen KULTURINFORMATION, hvor den kan findes HER>
En billedkunstners iagttagelser og kommentarer til livet
For nylig kunne jeg her på blog'en fortælle om mit besøg på ARoS i Aarhus med henblik på at se og beskrive udstillingen 'Ulydig - Kroppen i punk'.
Anmeldelsen er nu publiceret på portalen KULTURINFORMATION, hvor den kan findes HER>
Ved introduktionen før pressevisningen af udstillingen ’Ulydig – Kroppen i punk’ var jeg ramt af en vis skepsis.
Et spørgsmål trængte sig stædigt på: »Kan et kunstmuseum overhovedet udstille punk og adressere dette paradoks uden at kastrere genren og dermed absorbere den og gøre den tam og ufarlig«?
Alle ved jo, at punk i en almen forstand blev til ”New Wave” og dermed kommercialiseret ud til grænsen, men der opstod forskellige steder i Europa nye post-punk-baserede miljøer, og disse spiller en afgørende rolle i udstillingen, der er kurateret af forskeren Marie Arleth Skov.
Jeg har forfattet en anmeldelse, som netop er afsendt til redaktionen af portalen kulturinformation.org, og jeg kan godt røbe, at min indledende skepsis blev gjort til skamme under pressevisningen.
I årene fra 2009-2015 fandt et omfattende kunstarrangement sted i Aarhus.
Fra Tangkrogen til Ballehage kunne man hvert andet år i tidsrummet opleve skulpturfestivalen ’Sculpture by the Sea’, som bestod af et større antal store skulpturer i et forløb, der var kunstfagligt kurateret.
Nu har kræfter i Aarhus foreslået, at man genopliver projektet. Venstre med politikeren Christian Budde foreslår nu ifølge webmediet dinavis.dk at investere to millioner kroner i at undersøge, om begivenheden kan gennemføres igen.
Portalen har efterfølgende foretaget en undersøgelse blandt læserne og her er næsten 100 % positive over for idéen – eller rettere 97,3 % i skrivende stund.
’Sculpture by the Sea’ blev i 2027 i forbindelse med ’Aarhus Kulturhovedstad’ afløst af ’The Garden – The Future’, som var en planlagt triennale arrangeret af kunstmuseet ARoS.
De fleste forbinder sikkert ”punk” med en øresønderrivende form for musik, der opstod i 1970’erne med afsæt i en speciel undergrundsscene i England, men genren har flere aspekter, og her spiller det visuelle en klar rolle, hvilket jeg ved selvsyn fik bekræftet, da jeg i samme årti besøgte London, hvor punks prægede bybilledet i kraft af ofte obskure påklædninger – nogle vil måske tiden taget i betragtning tale om udklædninger.
Ganske snart åbner kunstmuseet ARoS i Aarhus udstillingen ’Ulydig – Kroppen i punk’, der netop fokuserer på punken som billedskabende genre.
Jeg er på plads ved pressevisningen med henblik på en anmeldelse.
Jeg tror ikke, det kan undre nogen, at TV-produceren Jack Fridthjof var til stede på ARoS ved pressevisningen af 'As Seen Below - The Dome' - det gigantiske bygnings- og kunstværk, et såkaldt Skyspace, af den amerikanske kunstner James Turrell.
I videoklippet, som kan ses herover, fortæller projektchef ved arkitektvirksomheden Schmidt Hammer Lassen, Jette Birkeskov, om projektet og giver et indblik i, hvad publikum kan forvente af oplevelser i installationen