torsdag den 3. januar 2013

Corfitzen i Ikast

Da jeg i sin tid var tilknyttet det nu – desværre – lukkede Copenhart Gallery i Valby v. København, kom jeg i kontakt med maleren Niels Corfitzen, som også udstillede på Copenhart.

Dengang gjorde han sig i nogen grad bemærket som portrætmaler, og især husker jeg et maleri, der forestillede den nu afdøde politiker Svend Auken.

Nu har jeg imidlertid fået mulighed for – på ny – at stifte bekendtskab med Corfitzen, da Galleriet Jørgen Østergaard i Ikast søndag d. 6. januar åbner en udstilling med den unge kunstner. Så vidt jeg kan se, er Corfitzen stadig en maler, der dyrker detaljen, og hans udtryk kan forekomme ret symbolladet og fyldt med figurative referencer.

Jeg ser dog frem til at se nogle værker, hvor kunstneren dyrker landskabet, og dét mener jeg ikke, jeg kan huske, han gjorde tidligere. Hvis alt går efter planen, vil jeg skrive lidt mere om udstillingen i Ikast, som for øvrigt har titlen ’Human Nature’, senere.