mandag den 25. juni 2007

Med Brande i baghovedet.


Remisen
Det er nu omkring ni måneder siden, jeg fik det første signal om, at jeg kunne forvente at blive indbudt til den 15. internationale workshop for billedkunstnere årgang 2007, der finder sted i RemisenBrande i ugerne 28, 29, og 30. Umiddelbart efter nytår modtog jeg så den officielle invitation. Jeg har således haft et halvt år til at overveje, hvad jeg skal lave på denne workshop.

Der ligger her foran mig på arbejdsbordet et stykke papir fra en notesblok. Centralt på papiret, omgivet af en del andre notater, står at læse: 195 x 130! Disse tal udgør størrelsen i centimeter på de malerier, jeg – omsider – har planlagt at producere på workshoppen. Jeg vil nøjes med to i denne størrelse samt nogle mindre. I sig selv noget at gabe over, da jeg normalt er en langsom maler.

Men der er ikke noget, der er normalt i denne proces! Jeg bliver hevet ud af det normale, rodede univers, som til dagligt udgør værkstedet, akkurat som det har gjort det de sidste 16 år. Jeg skal arbejde i et mere eller mindre offentligt rum sammen med et antal kunstnere fra så fjerne lande som Brasilien, Japan og Kina. Der vil være adgang for publikum dagligt i perioden 14-17. Det er ikke på dét tidspunkt, de afgørende penselstrøg bliver taget. Eller er det?? Det kan man ikke vide…

Workshoppen afsluttes med en udstilling dels i Remisen og dels i Galleri SPOR 1, der er beliggende på 1. salen i stationsbygningen i Brande, hvor også KulturRemisen, som arrangerer workshoppen, har sin administration.

Efter et halvt år, eller nærmere ni måneder, med ”Brande i baghovedet” begynder det nu for alvor at snerpe sammen om en vis legemesdel. Planen er at lave jævnlige weblogs fra arrangementet på dette site.