lørdag den 6. marts 2010

Film set af næsten 19.000 på YouTube


Nu går jeg jo ikke så meget op i kvantitative forhold; men ikke desto mindre er jeg blevet noget overrasket over hvor mange, der har set min meget primitivt udførte film omhandlende en performance af Lilibeth Cuenca i Århus Kunstbygning for godt et års tid siden.

’Never Mind Pollock (women on painting)’ er blevet set af ikke mindre end knapt 19.000 YouTube-brugere over hele verden. Der er også kommet nogle kommentarer hen af vejen til Lilibeths anstrengelser med bl.a. at male et 20 m2 stort lærred med sort farve og med håret som pensel. “I can't believe the audience took this seriously and didn't laugh the roof down” er blot én af mange kommentarer, der næsten alle afviser kunstnerens performance som ren pjat og nonsens. Det kan man naturligvis altid diskutere; men det er da påfaldende at så mange har klikket sig ind og iagttaget optrinnet.

Til sammenligning har min film om Per Kirkebys udstilling i 2008 på Louisiana haft 4734 seere i skrivende stund, og Kirkeby er også temaet i filmen på 3.-pladsen med 2219 visninger.

Der er dog ikke langt derfra og ned til næste film, der handler om mig selv – og det er filmen ’Watercolor and oil pastel’, der har haft lidt mere end 2000 viewers…

Se ’Never Mind Pollock’ HER>