fredag den 6. maj 2016

Hvem er disse "outsidere"?

Et eksempel på en kunstner, der må finde sig i, at blive betragtet som "outsider": Kirsten Pagh, uden titel, akryl.

Jeg har netop deltaget i ferniseringen på udstillingen 'A special Touch - lige fra hjertet' på KunstCentret Silkeborg Bad, og bag denne titel kan man finde et antal værker udført af såkaldt udviklingshæmmede. 

Jeg må indrømme, at jeg blandt dette segment af kunstudøvere ofte har set værker, som jeg har fundet meget interessante. Derfor er det naturligvis vedkommende, at man i en etableret kunsthal laver en udstilling med den form for kunst, som også internationalt set er gået under betegnelsen "l'art brut", hvilket i udstillingens katalog oversættes til de gales kunst

Udstillingen præsenteres i øvrigt som outsiderkunst, hvilket jeg finder totalt misvisende i kraft af, at et udvalg bestående af kunstcentrets direktør Iben From, billedkunstneren Bjørn Nørgaard og ligeledes billedkunstner Lars Ravn, har censureret de mange kunstneres værker og efterfølgende skabt en udstilling, der ikke på nogen måde viser noget som helst, som almenheden ikke ville finde ganske  nydeligt og pænt. 

Ved ferniseringen var de mange kunstnere til stede - og det var deres familier også, og af samme årsag var arrangementet det mest velbesøgte, jeg mindes at have oplevet af dén karakter i årevis. 

Det er fint! Men det bedste ved ferniseringen var musikken, som blev leveret af et fjerlet svingende jazzensemble ved navn 'Al Dente'. 

Åbningstalen blev foretaget af Søren Ryge Pedersen, som dog nok burde holde sig til at lave haveprogrammer på TV. Men kendis-effekten fornægter sig ikke!