mandag den 3. juli 2017

Formidabel biografi med mangler

Omslaget til biografien 'At trække en streg' om Per Kirkeby er ikke det kønneste af slagsen, man har set (foto: Gyldendal)

"Kirkebys ven gennem mange år kunstner, forfatter og fotograf Erik Steffensen er sluppet forbi muren. Endda i en grad så han har fået Kirkeby med til en biografi, der rager himmelhøjt over gennemsnittet af tidens biografier. Først og fremmest fordi såvel forfatter og hovedperson har vovet - og villet!"

Arne Mariager har i Fyens Stiftstidende anmeldt Erik Steffensens biografi om Per Kirkeby, og det er netop fra denne anmeldelse, at citatet herover stammer. 

Som det antydes i dette beskedne uddrag, er Mariager gennemgående ret positiv over for biografien, men han nævner dog, at den er formidabel, men "ikke den mest velskrevne af slagsen". Her savner anmelderen den del af kunstneren, som drejer sig om digteren og billedhuggeren Per Kirkeby. 

Jeg har netop selv læst biografien, og jeg er såmænd ikke så sikker på, at disse temaer ikke beskrives grundigt nok? 

Derimod finder jeg, at Kirkebys ægteskabelige forhold endevendes i en grad, som får dele af bogen til at minde om en historie om lykkelig kontra ulykkelig kærlighed. 

Det vil dog altid være forfatterens prioriteringer, som ligger til grund for en beskrivelse af en personlighed, og jeg følte mig under alle omstændigheder fint underholdt under gennemlæsningen af bogen, som rummer talløse citater fra Per Kirkebys dagbøger - og disse giver et hudløst indblik i kunstnerens inderste tanker. 

Dog kunne jeg godt savne, at disse tekststeder var adskilt fra forfatterens egne udsagn, da det ofte kunne fornemmes som forvirrende, når kun citationstegn omkransede kunstnerens egne dagbogsnotater. 

Dette er dog blot en mindre detalje i forhold til et grundigt og ganske beskrivende portræt af en væsentlig kunstner på det 20. og 21. århundredes kunstscene.