torsdag den 17. august 2017

Søren Ryge anmelder motorvejsstykke

"Jeg ved bare ikke, hvad jeg skal kalde det. Det er visuelt, ja, som bare pokker. Det er æstetisk, ja, for oplevelsen har samme effekt som at se et flot kunstværk. Jeg kan kun sammenligne det med at køre over de store broer, men her er oplevelsen knyttet til den nødvendige konstruktion, pylonernes mægtighed, kablernes elegante bæredygtighed. I Silkeborg er det ren udsmykning. Den lange bølge er ikke nødvendig for konstruktionen, og ingen har forlangt orange støjværn"

Det er ikke ofte, at jeg her på siden bringer uddrag af anmeldelser, som ikke er forfattet af kongerigets fremmeste kunstanmeldere; men her gør jeg en undtagelse. 

Citatet herover stammer fra have- og TV-manden Søren Ryge Petersens anmeldelse i Politiken af motorvejsstykket (billedet) ved Silkeborg på strækningen fra Aarhus til Herning. 

Den ansvarlige for projektets landskabelige design er den nu pensionerede landskabsarkitekt Preben Skaarup, og denne kendsgerning får Søren Ryge heldigvis nævnt i sin seks-hjertede anmeldelse. 

Motorvejsstykket blev i øvrigt indviet d. 11. september 2016 under stor festivitas.