tirsdag den 20. februar 2018

Hvem er kunstens Weinstein?

Snövit Snow Hedstierna: 'An Issue of Structure, Episode7' (foto:Johanna Hanno)

For nyligt foretog kunstportalen Idoart.dk en undersøgelse, som har til hensigt at klarlægge, hvor stort problemet med seksuelle krænkelser er i den danske kunstverden. 

Ifølge portalen er undersøgelsens konklusion "hjerteskærende". I indledningen kan man således læse følgende: "Jeg blev udsat for et seksuelt overgreb af en mandlig dansk billedkunstner på Venedig Biennalen i sommers. Jeg er stadig for chokeret til at beskrive det". 

Udsagnet er fremsat af en anonym person, hvilket kendetegner hele undersøgelsen, som baserer sig på svar fra anonyme repræsentanter fra kunstscenen. 

I undersøgelsen bekræfter hele 47,1%, at de har oplevet chikane, magtmisbrug eller krænkende adfærd på den danske kunstscene. Faktisk antyder 70%, at de har set eller hørt om andre, der har været udsat for sådanne tilfælde. 

Når jeg nævner en vis "Weinstein" i overskriften, skal det naturligvis ses som et eksempel fra filmens verden, hvor navngivne personer ganske enkelt har udpeget magtfulde folk i branchen, som har misbrugt deres position i forbindelse med krænkende adfærd. Således er filmproducenten Harvey Weinstein en færdig mand i filmverdenen. 

På et tidspunkt sad jeg i et hyggeligt selskab på et dansk udstillingssted, hvor jeg spurgte om, hvornår man troede, at #MeToo ville afsløre en tilsvarende krænker i det danske kunstmiljø. Svaret fra en af de tilstedeværende var: "Det sker aldrig! Branchen er for lille og for snæver herhjemme til at nogen vil sætte deres karriere på spil på dét grundlag". Det tror jeg desværre, er rigtigt. 

Billedkunstnernes Forbund afholder ikke desto mindre i samarbejde med Idoart et debatmøde om problematikkerne på udstillingsstedet Overgaden i København. 

Arrangementet finder sted onsdag d. 21. februar kl. 17, og der er adgang for alle. Her vil blandt andre den svenske billedkunstner Snövitt Snow Hedstierna fortælle om vidnesbyrd, som hun har indsamlet i Sverige om de aktuelle problematikker samt sine erfaringer med at stå frem i forbindelse med MeToo-projektet #konstnärligfrihet

Jeg har desværre ikke selv mulighed for at deltage i mødet i København, men ser frem til en potentiel konklusion på bkf.dk