onsdag den 26. april 2023

Diskussionen om et nyt Museum Jorn vil ikke dø

 

Installationsfotoet her med værker af Yves Klein er fra en udstilling, der fandt sted på ARoS i Aarhus for ti år siden

Ved sin tiltrædelse for nylig, udtalte den nye direktør for Museum Jorn i Silkeborg, Julie Rokkjær Birch, i et interview i Midtjyllands Avis som en kommentar til, at Venstres byrådsgruppe ikke længere ville give garanti til støtte for et nyt Museum Jorn ved Silkeborgs søfront: »Jeg ser ikke begrænsninger. Hvis en vej lukker, er det altid muligt at køre en anden vej. Jeg ser på muligheder og jeg oplever også en stolthed og storhed i den her by. Så vi skal nok komme til at sprænge rammerne på den ene eller anden måde. Museum Jorn er større end det, man ser. Vi skal have storheden til at stråle ud af bygningerne«. 

Hvor Rokkjær Birch laver en kvalificeret helgardering, er billedkunstneren Leif Dræby lidt mere direkte i sin vurdering af et nyt museum. 

I et debatindlæg i samme avis skriver han blandt andet: »Der er selvfølgelig noget, der hedder økonomi med sådan et projekt, men der er også noget, der hedder investering, og investere må man jo ofte gøre, hvis man vil have udbytte, men udbytte får man kun, hvis man tør investere«. 

Her fik vi lige en belæring om økonomi, og det er såmænd altid godt. 

Det er i øvrigt ikke længere en hemmelighed, at Museum Jorn til juni åbner en udstilling med Yves Klein (1928-1962) - kunstneren, der tog patent på en speciel blå farve. 

Heldigvis blev denne udstilling offentliggjort i forbindelse med interviewet med Rokkjær Birch, da der endnu ikke optræder noget på museets hjemmeside om udstillingen med denne banebrydende kunstner. Jeg vil næsten kalde udstillingen sensationel. 

Af gode grunde kan jeg ikke publicere den præcise åbningsdato, men jeg gør det så snart, jeg ved mere.