torsdag den 24. marts 2011

Kunst på iPads


For nogen tid siden havde jeg mulighed for – flygtigt – at prøve at tegne på en såkaldt iPad, Apple’s bud på en blanding af en mobiltelefon og en bærbar computer. Jeg tror nu ikke dette gadget er noget, jeg bliver afhængig af; men man skal naturligvis aldrig sige aldrig. Umiddelbart har jeg det nu ganske udmærket med at arbejde med de gammeldags redskaber.

En ældre kunstner, David Hockney (født 1937), har imidlertid taget disse nye muligheder til sig. Det kan man fra d. 8. april opleve på kunstmuseet Louisiana i Humlebæk, hvor man indtil 28. august kan se en udstilling med værker af Hockney – udarbejdet netop på iPhones og iPads. Ved hjælp af applicationen ’Brushes’ har Hockney lavet i hundredevis af tegninger på sine elektroniske gadgets og det er bemærkelsesværdigt, da Hockney må siges at være, hvad man ret beset kunne kalde en ”moden” kunstner. Udstillingens titel: ’Me Draw on iPad’.

Selv om de foretrukne metoder rent kunstnerisk er papir, lærred og analoge virkemidler er jeg er bestemt ikke afvisende over for nye teknologier, hvilket burde fremgå af billedet herover, der viser min avatar på det sociale community Second Life. I det viste miljø ser man netop et antal arbejder af Hockney, udviklet på en iPhone. At jeg så ikke længere er specielt aktiv på SL er en helt anden sag. Det virker som det virtuelle landskab i langt de fleste tilfælde ligger øde hen.