torsdag den 29. marts 2012

Kulørt indpakket modernisme



På kunstmuseet ARoS i Aarhus viser man nu en udstilling, der vel mest har til hensigt at sammenfatte den tidlige danske modernisme fra begyndelsen af det 20. århundrede med dén modernisme, man i samme epoke kunne finde ude i Europa. Kunstnere som Weie, Giersing og Lundstrøm – og det er blot tre af mange – vises side om side med f.eks. Cezanne, som opleves som den væsentligste inspiration blandt de nævnte danske kunstnere.

De udstillede værker forekommer dog en smule ”slidte” på mine hornhinder, da det handler om især malerier, der er hentet fra samlinger i danske museer. Faktisk er den stor del af værkerne fra ARoS’ egen samling, så derfor forekommer de velkendte.

For at kompensere for gentagelserne på udstillingen, hvor de internationale navne fylder næsten uanstændigt lidt (når man ser bort fra de værker, der præsenteres på små fladskærme!), har man iscenesat udstillingen i rum med forskellige vægfarver og diverse ”forstyrrende” grafiske elementer. Dette virker både poppet og anmassende i forhold til det udstillede; men nu handler det om besøgstal på danske museer, og så må de mest ”støvede” udstillinger pakkes lidt lækkert ind.

Til gengæld er der i forbindelse med udstillingen udgivet en bog, som er ganske inspirerende at læse. Den er skrevet af Lennart Gottlieb og den bog vil jeg vende tilbage til senere.