lørdag den 10. juni 2017

Konkret kunst af høj klasse i Randers


To eksempler på konkret kunst i samtidskunsten. Øverst Ruth Campaus akrylfliser, som dækker gulvet i foyeren på Randers Kunstmuseum. Lyset på væggen er en del af et værk af Olafur Eliasson. Nederst Ingrid Kæseler, 'Circle Accumulation # 1-3'. 2014. Mixed media

Paul Gadegaard, uden titel. 1953, olie på lærred

For nyligt deltog jeg i åbningen af udstillingen 'IDEALER - Konkret kunst dengang og nu' på Randers Kunstmuseum. 

Mit formål med besøget var oprindeligt at anmelde udstillingen, men da jeg erfarede, at dén version af udstillingen, der tidligere på foråret fandt sted på Esbjerg Kunstmuseum, allerede er anmeldt i avisen, valgte jeg at iføre mig "hyggehatten" og blot deltage i ferniseringen som almindelig gæst. 

Her kunne jeg dog se og opleve en udstilling, der sammenfatter den konkret-abstrakte tradition inden for dansk billedkunst, som den udviklede sig i årene efter 2. Verdenskrig og frem til i dag. 

Jeg kan sagtens konstatere, at det er en udstilling, jeg varmt kan anbefale, og min gode kollega fra Sønderjylland Lars Ole Knippel gav i det tidlige forår udstillingen i Esbjerg fem stjerner i Jyllands-Posten, og denne vurdering ligger helt i tråd med mine egne iagttagelser i Randers. 

Udstillingen kan ses frem til den 1. oktober.