fredag den 14. juni 2019

Ørskou til Stockholm

En mere eller mindre velfortjent velkomstkrammer af museets direktør Gitte Ørskou har været, hvad jeg har kunnet forvente, når jeg besøger Kunsten i Aalborg. 

Det er karakteristisk, at Ørskou favner højt og lavt i sin egenskab af direktør for museet, men det er imidlertid sandsynligvis ikke blot de personlige egenskaber, der har afstedkommet, at Gitte Ørskou fra d. 1. september er at finde i direktørstolen på Moderna Museet i Stockholm. 

Her har det kunstfaglige aspekt spillet en altafgørende rolle, og det er heller ikke erfaring den flittige museumsdirektør mangler. 

Første gang, jeg stiftede bekendtskab med hende, var da jeg begyndte at skrive om kunst og én af de første opgaver, jeg havde, var en beskrivelse af et nyt kunstmuseum i Aarhus. 

Ørskou var museumsinspektør på ARoS, inden hun blev forfremmet til overinspektør, og siden blev direktør for Kunsten. 

Nu tager hun et trin op ad karrierestigen i kraft af det kommende engagement på Sveriges væsentligste museum for moderne kunst.