onsdag den 13. november 2019

Finurlig udstilling tolker de 17 verdensmål



















Jeg har været på besøg på Naturhistorisk Museum i Aarhus i forbindelse med en udstilling, der ved åbningen adskillige gange blev beskrevet som "finurlig". 

Jeg har det lidt svært med netop denne betegnelse, men efter at have konsulteret synonymordbogen fandt jeg ud af, at adjektivet kan bruges i betydningen "durkdreven, "beregnende" og sågar "intelligent". Det er da ganske påfaldende, at et så forholdsvist accessorisk tillægsord kan rumme så mange betydninger. 

Anyway: Det drejer sig om en udstilling, der faktisk ganske fantasifuldt sætter fokus på FN's 17 verdensmål vedrørende klima, miljø, sundhed, sult og meget, meget andet. 

Det lyder naturligvis tungt, men udstillingen 'Vores verden' er iscenesat af Shane Brox, der er kendt fra TV og programmet Ramasjang på DR. Jeg skal være ærlig og sige, at jeg ikke kendte Brox, inden jeg traf ham i forbindelse med udstillingsåbningen for nyligt, men det gør jeg nu, og i skrivende stund er jeg i gang med en anmeldelse af udstillingen. 

Det er første gang, jeg anmelder en begivenhed på Naturhistorisk Museum, og det er muligvis ikke her mine kernekompetencer befinder sig, da jeg primært beskæftiger mig med kunstudstillinger, men det er altid interessant at hive sig selv ud af den komfortable zone - og samtidigt opleve noget andet end sædvanligt. 

'Vores verden' på Naturhistorisk Museum kan ses helt frem til d. 18. oktober 2020.