onsdag den 3. juni 2020

Forventninger til Jorn og Hammershøi

 Asger Jorn: 'Landskab fra Finkidong', 1945. Olie på lærred. 160 x 116 cm. (foto: Bruun Rasmussen)

Vilhelm Hammershøi: 'Landskab fra Dunkebakke. Frederiksværk'. Studie, 1904. Olie på lærred (foto: Bruun Rasmussen)

Når auktionshuset Bruun Rasmussen byder indenfor til fysiske auktioner i løbet af juni måned, er det primært billedkunsten, der har mit fokus, og der er ingen tvivl om, at der er store forventninger til især to navne. 

Asger Jorn har man i den seneste tid haft svært ved at sælge til de estimerede priser, og det gælder især de dyre værker af kunstneren. 

Den 16. juni kommer et maleri fra 1945 under hammeren, og netop i tiden efter afslutningen af 2. verdenskrig syntes det som om, Jorn fik en stor lyst til at fabulere frit i maleriet. Det aktuelle værk er et oplagt eksempel herpå. 

Maleriet er vurderet til 2,5 millioner kroner, men perspektiveret i de seneste hammerslag, som er opnået på Jorn-værker, vil jeg sige, at det er tvivlsomt, om maleriet opnår denne pris. 

Af gode grunde ved jeg ikke, hvad mindsteprisen på et sådant værk er; men mon ikke den ligger på et par millioner? 

I en anden ende af den kunsthistoriske skala finder vi en maler, der har opnået endog ret store hammerslag i de seneste år. 

Således slog Bruun Rasmussen sine egne rekorder for et maleri af Vilhelm Hammershøi sidste år ved salget af et interiørmaleri, som rundede 31,5 millioner kroner. 

Aktuelt er forventningerne en anelse mere beherskede, men en vurdering på 1,5-2 millioner af et landskabsmaleri af Hammershøi er da værd at tage med. 

Det er i øvrigt påfaldende, at et større antal malerier af Poul Anker Bech (1942-2009) er til salg på auktionen for moderne kunst. Vurderingerne på de mange værker af Bech ligger mellem 75.000 og 300.000 kroner. 

Ved de seneste auktioner har malerier af Bech opnået priser langt over de estimerede. Her skal muligvis findes årsagen til, at ejere af værker af kunstneren har følt sig inspireret til at sælge.