torsdag den 19. marts 2009

Lyle Lovett - en texaner til Randers


Det er mange år siden - mere end tyve - at jeg første gang hørte og hørte om Lyle Lovett. Det var dengang DR var en public service-station, og hvor man fra tid til anden kunne blive overrasket.
Sådan er det muligvis stadigvæk; men jeg sidder og lytter til torsdagskoncert mens de nye navne går min opmærksomhed forbi.Anyway. En aften hørte jeg denne formiddable sanger/sangskriver rulle sig ud i en ganske iørefaldende sang, som var både naiv og enkel. Ikke desto mindre begav jeg mig ned til den lokale pladepusher for at erhverve mig 'Pontiac', som var den første LP, som kom ud over de snævre country-miljøer.
Og hvilken plade! Hele den ene side var knastør og stilren country og western og den anden en løjerlig blanding af jazz, swing, rock, hillbilly og blues. Alene dette stilskifte fra side 1 til side 2, mente jeg dengang var al respekt værd og pladen blev et ofte afspillet element på bopælen.
Senere kom flere plader LP'er og cd'er til. Nogle gange er de næsten umulige at opdrive; men det er vistnok lykkedes mig at erhverve det meste af, hvad Lovett har udgivet siden 'Pontiac', dér sidst i 80'erne.
På næste fredag - d. 27. marts spiller og, ikke mindst, synger Lyle Lovett for første gang i Danmark. Og det foregår i Randers. Måske et lidt underligt sted; men ganske behageligt tæt på min bopæl. Billetterne er købt for længe siden og jeg ser frem til en intens og behagelig oplevelse i Værket i Randers... Og ikke et ord om Julia Roberts!!!