fredag den 10. april 2015

Peter Doig på Louisiana

Peter Doig: 'Grande Riviere', 2001-02, olie på lærred. National Gallery of Canada, Ottawa (pressefoto: Louisiana Museum of Modern Art)

En fordel ved at en af husstandens repræsentanter er medlem af Louisiana Klubben, er at man med jævne mellemrum modtager materiale fra det fine kunstmuseum i Humlebæk. 

Snart åbner en stor udstilling med maleren og grafikeren Peter Doig på Louisiana, og netop Doig er en kunstner, som det er vanskeligt at sætte en nationalitet på, da han er født i Skotland; men har været bosiddende på Trinidad, i Canada og England. 

Samtidigt har han fungeret som professor på kunstakademiet i Düsseldorf; men ifølge biografien i den aktuelle Louisiana Revy har han i dag slået sig mere eller mindre permanent ned på Trinidad. 

Jeg har ofte været lidt skeptisk over for Doig, da han til tider er blevet fremhævet af kunstnere i min bekendtskabskreds, som er stærkt forankrede i galleriverdenen. Kald dette en fordom over for den kommercielle småborgerlighed, der hersker i denne verden; men det har altså givet mig et kritisk syn på kunstneren. 

Til gengæld bliver jeg meget tilfreds, når jeg registrerer, at udstillingen på Louisiana indbefatter et større antal grafiske arbejder af Peter Doig. Det er som bekendt ofte i grafikken, at sandheden om en kunstners formåen skal findes, og at dømme efter gengivelserne i Louisiana-publikationen har Doig fat i ét eller andet. 

Jeg vil glæde mig til ved selvsyn at få mine fordomme om Peter Doig dementeret - og heldigvis er jeg befriet for officielt at "mene" noget, da anmelderopgaven i forhold til udstillingen ligger hos min kollega på Sjælland. 

Udstillingen med Peter Doig's værker kan ses på Louisiana fra d. 17. april til d. 16. august 2015.